پیشنهادی
دکترمحمدانوربجارزهی

دکترمحمدانوربجارزهی

دکترمحمدانوربجارزهی
89-98سال های.
دکترمحمد انور بجارزهی اکنون چهره ای است شناخته شده، شخصیتی مطلوب و محبوبی که کاریزمای زیادی دارد. او دارای طرفداران بیشماری است و در میان مردمان بلوچ از شهرتی برخوردار است که کمتر شخصی را میتوان یافت که این کاریزمای اجتماعی را در میان مردم داشته باشد. بیجارزهی از آن افرادی است که به قول معروف از هر انگشتش هنر می بارد و هر جا که رود بر صدر نشیند و قدر بیند.

مدت زیادی است که محمد انور را میشناسم از دوستان بسیار صمیمی من است و خودم یکی از علاقه مندان او هستم که علاقه شدیدی به او دارم او را دوست دارم به خاطر شخصیت والایش ، کاریزماتیک و جذابیت شخصیتی ، نبوغ هنری ، صداقت در گفتار و بخاطر خدمت خالصانه به مردم بخصوص آنانکه به قول امام خمینی ( ره ) زبان تشکر و انتقاد ندارند. او را دوست دارم بخاطر اینکه از جنس مردم است هرگز اهل غرور نیست و به همیشه چهره اش به سوی مردم است دو دوستش دارم چون تا توان دارد گره از کار خلق می گشابد

ایشان از خانواده ای هستند اصیل و نجیب و خاندان ایشان از بزرگان نیکشهر و از جمله بزرگترین تاجران نیکشهر هستند و بیشترین شهرت را دارند . اما هرگز دنیا و مال دنیا او را به خود مشغول نكرده و بلكه تمام زندگی اش را مصروف كار هنری و خدمت به فقرا و محرومین نموده است.

ایشان آنگونه که شنیده می شود در کودکی دارای نبوغ بودند در درس و مدرسه و همینطور در ورزش و بخصوص ورزش فوتبال و فوتسال

سپس ایشان وارد میدان هنر و بازیگری تئاتر شدند که دیری نپائید به عنوان یکی از نوابغ تئاتر در استان شناخته شدند و حائز مقام های ارزشمند در سطح استان و کشور؛ و بعدها علاوه بر بازیگری به کارگردانی و نمایشنامه نویسی روی آورند و در هر زمینه حرفی برای گفتن پیدا کردند شرکت در جشنواره های مختلف استانی و کشوری و کسب مقام ها و عناوین ارزشمند موئد این مطلب است

نبوغ این هنرمند جوان و جویای نام و علاقه وافرش به کارهای هنری به کار در تئاتر و نمایشنامه نویسی خلاصه نشد ایشان اکنون سازنده ی فیلم مستندی است با عنوان سفال هلنچکان که ساخت صنایع دستی بلوچی توسط زنان هنرمند روستای هلنچکان را روایت می کند و نیز فیلم مستند دیگری با عنوان ملا کمالان در کارنامه ی خویش دارند که از آثار فاخر و محبوب در استان سیستان و بلوچستان است و فروش فوق العاده ای نیز داشته است. "ملا کمالان " روایت گر زندگی و آثار خواننده ی بلوچی زبان که اسطوره ای ماندگار در قوم بلوچ است و شهرت جهانی دارد.

و باز هم نبوغ آفرینی هنرمند محبوب ما ادامه دارد اجرای برنامه های تلویزیونی در شبکه ی استانی هامون که به افزایش مخاطبان این شبکه ی تلویزیونی بدلیل کاریزمایی که دارد افزوده است بنده زمانی که در دبی اقامت داشتم شاهد بودم که تعداد زیادی از هم وطنان بلوچ مقیم امارات با علاقه ای وافر برنامه های ایشان را در شبکه استانی هامون از طریق ماهواره دنبال می کنند که این برای من به عنوان یک دوست باعث افتخار و شادمانی بود.

اما آقای بجارزهی فقط یک هنرمند و یک شخصیت محبوب هنری نیست ایشان اکنون نویسنده ای است مشهور و زبر دست که آثار ایشان جزو پرفروش ترین تالیفات در استان می باشند از آنجمله به آثاری مانند هانی و شی مرید ، تفتان و هامون و هم اکنون نیز کتاب های مبانی انسان شناسی و کنایه های بلوچی را که پس از اخذ دکترا به چاپ رسانده میتوان اشاره کرد که استقبال فراوانی از آنها شده و تعدادی دیگر از آثار ایشان هم اکنون در حال چاپ و یا ویراستاری هستند که به محض انتشار آنها در مورد آنها اطلاع رسانی خواهد شد.

برای من به عنوان یک دوست و هموطن باعث افتخار است که چنین ارزشمند و فاخر دوستی دارم که هر چند از محسنات وی بنویسم باز هم مقداری دیگر باید بنویسم یقین دارم اگر مایل باشم تمام محمد انور بیجارزهی را به شما معرفی کنم باید تعداد زیادی مرتبه این یادداشت را ویرایش کنم منظورم این است که آقای بیجارزهی فقط یک بازیگر ، یک ورزشکار ، یک هنرمند مشهور و محبوب ، یک شاعر شهیر ، یک کارگردان تئاتر ، یک نویسنده ، یک مستند ساز ، یک مجری قهار نیست او همینطور یک مدیر مدبر ، لایق و شایسته است ایشان به مدت مدیدی به عنوان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیکشهر فعالیت داشته است چیزی که برای بنده جالب بود این بود که بر خلاف رسم معمول کسانی که در سمت مدیریت قرار میگرند معمولا منفور تر می شوند این سنت در بلوچستان بیش از سایر نقاط کشور ماست ولی آقای محمد انور بیجارزهی این طلسم را شکسته اند ایشان به عنوان مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیکشهر محبوبیتی مضاعف کسب کرده اند دلیل آن هم روشن است ایشان تا جا داشته است به مردم خدمت کرده است ، غرور و فخر فروشی ، نازیدن به صندلی و پست و مقام در مدیریت ایشان جایی ندارد عامل موفقیت این است تا توان دارد کار مردم را راه می اندازد این نه فقط در حطیه ی مدیریت ارشاد بلکه مشکلات مردم در سایر ادارات توسط ایشان پیگیری و حل شده است .وی سه دوره نیز مدیر نمونه شهرستان شده است.(سالهای 83،82 و85)
این متن را سال 89 نوشتم
زمانی که هنوز محمدانور انتخابات شرکت نکرده بود. اگر چه سال 90 شرکت کرد و شانس اول رای بود اما پس از تایید در مراحل اولیه در مرحله ی پایانی رد شد با این وجود باز هم تلاش کرد و علاوه بر کار مدیریتی و پژوهشی سبب ساخته شدن چند مدرسه از جمله دبیرستان بزرگ و نمونه ی نیکشهر شد که کلیپ ان نیز موجود می باشد. در سال 94 باز هم در انتخابات مجلس شرکت کرد و اگر چه خیلی دیر و در روز شروع تبلیغات تایید شد اما در چهار روز با هفتادو دو هزار رای تمام ان چه که بنده در سال 89 در باره ی شخصیت ایشان نوشته بودم به اثبات رسید. چهار روز و بدون حمایت شخصیت های مالی و اجتماعی حوزه ی مهم چابهار و با کم ترین امکانات و بیشترین سختی که فرماندار وقت ان را رقابت پراید در برابر پرادو دانست، توانست تمام ان چه که من و هزاران جوان در سراسر استان سیستان و بلوچستان به ان اعتقاد داشتیم به منصه ی ظهور برساند. اگر چه با این همه رای نماینده نشد اما باز هم تلاش کرد و با تمام مخالفت ها از جمله نماینده ی فعلی که علنی و اشکار و با انتشار کلیپ صوتی و تصویری با دکتر بجارزهی مخالفت کردند و کلیپ ان موجود هست باز هم تلاش کردند و فرماندار سرباز شدند. دکتر در سرباز به رشد جوانان و توجه به همه ی اقوام و طوایف همت گماشت و با چهره ی مردمی و خستگی ناپذیر، درب دفترشان به روی همه باز بود. چندین جوان که هم اکنون دوستدار و حامیان معنوی ایشان هستند چه در بخش های اجتماعی و چه اداری رشد کردند و یا معرفی شدند. علاوه بر این در حوزه های عمرانی و اموزشی نیز خوش درخشیدند و با توجه به تمام کمبودها و در مدت ده ماه سبب خیر و برکاتی در خصوص ساخت مدارس، کمک به اموزش و مدارس، مرز و... شدند که کلیپ های ان موجود هست. به گواه خیلی از مردم عزیز سرباز و همکاران فرمانداری ایشان مردمی ترین فرماندار سرباز بودند.
من به عنوان یک دوست و یک هموطن به این دوست افتخار آفرینم شادباش می گویم و دست مریزاد بخاطر این همه نبوغ و تعالی که کمتر شخصی را توان دست یابی به آنهاست و برای این هموطن فاضلم بیش از این آرزوی توفیق و سرفرازی دارم.
محمدباشنده.
سال های 89تا 98

1,583 views بار
18 سپتامبر 2019
نظرات
شوکت بلوچ
در تاریخ : اکتبر 13, 2019

خدا شمارا سبز و آباد سلامت بکنت همیشه دراهن زندگی تها واجا دکتر محمد انور بجارزهی. و انچو منت وار چه عبدی شاد جان.

    عبدی شاد
    در تاریخ : اکتبر 13, 2019

    مدیرسایت/سلام منت وار واجهین دوست برات وتی نیکی دعایا مارا بی نصیب مکن .دایم سلامت باتی

بستن